Information about laboratories

strolinx100
Professore Emerito
Dipartimento di Fisica
Università di Napoil "Federico II"
Monte S. Angelo
Via Cintia 19 - 80126 Napoli
Sito  Web

ARGOMENTI

Topic

Fisica del neutrino, Muografia, Informazioni sui laboratori di ricerca

PROFILO

Personal profile

Laureato in Ingegneria e in Fisica. Dopo 15 anni di attività di ricerca al CERN di Ginevra e all'ETH di Zurigo, nel 1980 è rientrato in Italia come Professore Ordinario Università di Napoli Federico II e ricercatore associato all'Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (INFN). E' Professore Emerito all’Università di Napoli Federico II e ha una simile qualifica nell'INFN. Ha condotto importanti esperimenti in fisica del neutrino, e in particolare ha dato l'avvio all'esperimento OPERA al Laboratorio Nazionale del Gran Sasso sul fascio di neutrini CNGS prodotto al CERN di Ginevra. Ha dato inizio allo sviluppo in Italia della muografia per indagini della struttura interna di vulcani e per la ricerca di cavità nascoste in applicazioni argheologiche. Ha svolto con continuità un'attività di divulgazione scientifica con impronta didattica. Presiede l’Associazione Scienza e Scuola.

Graduated in Engineering and in Physics. After 15 years of research activity at CERN in Geneva and at ETH in Zurich, in 1980 he has reentered in Italy as full professor at the University in Naples Federico II and as research partner to the National institute for NuclearPhysics (INFN). He is Professor Emeritus at the University in Naples Federico II and has a similar at the INFN. He has conducted important experiments in neutrino physics, and  particularly initiated the OPERA experiment at the Gran Sasso National Laboratory in the neutrino beam from CERN. He has begun the development in Italy of the muographic technique for investigations of the internal structure of volcanos and for the search of hidden cavities in archaeological applications. He has carried out all along the years with continuity an activity of scientific popularization with didactic imprint. He has founded and is president of the Science and School Association.